Generacija Z i usvajanje engleskog jezika

,,Ma pusti dete, kakav sad kurs? Ionako igra igrice po ceo dan, naučio je moj bratanac tako engleski, veruj ti meni!", kažu mnogi, a ja, predavač u Berlitz-u, im odgovaram: ,,Da, verujem!"


Šta je tačno Generacija Z?

U širem smislu, u tzv. ,,Generaciju Z" ubrajaju se svi rođeni između 1990. i 2010. godine. To su deca, neki od njih danas tinejdžeri, koji su odrasli uz ekran mobilnog telefona. 

Žive u svetu u kom svako ima platformu - mesto da izrazi svoje mišljenje i utiče na druge, preko Instagrama, Tik Toka, YouTube-a, Facebook-a. To je idealna sredina za usvajanje jezika – kroz igrice, serije, filmove – ali, samo ako oni to odaberu.


Engleski ili srpski rep – pitanje je sad?


Naši tinejdžeri mogu sami da biraju da li će pratiti domaću ili stranu scenu. Oni koji odaberu da ne slušaju stranu muziku i da sav sadržaj koji prate bude na srpskom, imaju malo ili nimalo dodira sa engleskim jezikom. 

Nekoliko mojih 16-godišnjih učenika pripada upravo ovoj grupi. Potrebno im je više rada na obogaćivanju rečnika, ali kada steknu dovoljno znanja i samopouzdanja, stižu do uspeha sigurnim korakom.

Mada, lako je za njih. Nemaju kontakt sa jezikom, dakle potrebni su im časovi – prosto ko pasulj! Ali šta je sa onima koji su okruženi engleskim, šta će sad njima kurs jezika?

Američki naglasak...


Ako bismo se fokusirali na naglasak, sigurno biste pomešali moju 15-godišnju učenicu sa maternjim govornikom engleskog jezika. Ne, nemojte mi čestitati. Ona je sa takvim melodičnim naglaskom progovorila već na našem prvom času, te zasluge nisu moje, već pripadaju njenom sluhu, izloženom američkom govoru svakodnevno.

Na istom tom času, pokazala je slabost u odabiru adekvatnih glagolskih vremena i primeni istih, što bi srušilo vašu zabludu o njenom poreklu.

Ako je prvoj grupi falinka bila u rečniku, ovde bi to bolno mesto zauzela gramatika.

Taj problem rešavam na njima najbliži način: kroz dopunjavanje tekstova popularnih pesama (u kojima se slučajno nađe baš ta gramatička zavrzlama koju smo obradili) ili grupno sastavljanje priča u određenom prošlom vremenu, koje uvek ispadnu tragikomične, ali gramatički besprekorne.


Gluve slušalice... pardon, telefoni


Moj omiljeni čas je bio kad smo radili neupravni govor - ,,reported speech". 

Na čas sam donela svoje slušalice i pokazala im kakvu aktivnost sam osmislila. 

Učenici A dala sam slušalice i pustila ,,party music". Učenici B sam rekla da smisli rečenicu i kaže je učenici C. Zatim, učenica A je prosledila slušalice učenici B, dok je C morala da kaže onu rečenicu, ali složivši vremena u neupravnom govoru. 

Na kraju bi usledila provera, kada bi A potvrdila B šta je čula. Nakon nekoliko krugova, svaka od njih je umela da koristi neupravni govor. I ovaj bauk je pobeđen.


Pauza gotova!


Najviše vrednujem trenutak na samom početku drugog časa. Pobuna, borba i predaja – sve u nekoliko sekundi.

Pošto se srećemo jednom nedeljno, devojke dođu sa mnoštvom priča o tome šta im se sve dogodilo u toku prethodne nedelje.

,,I ja sam joj tad rekla da apsolutno mora da raskine s njim, ali je..", bila je u sred priče, ali je moj sat pokazao da je kraj petominutne pauze. ,,Okay, Tanja, you may continue, let's just switch back to English ", (zamolila bih je da nastavi svoju priču na engleskom).

Na to svaki put usledi isti scenario: ,,A ne, samo da završim. Okej, okej. I told her to...to break up with him and she said that she still loved him..", predala bi se svaki put, a ja bih radosno posmatrala dragocene momente njenog prelaska iz maternjeg jezika u strani, prvo bojažljivog, pa opuštenog i živahnog.


Generacija Z i Berlitz metoda


Ovde možete pogledati primer časa u kojem je korišćena Berlitz metoda kako bi tinejdžeri usvojili složenu gramatičku strukturu.

Nakon što pogledate video gore, klikom ovde možete da prijavite svoje dete na kurs engleskog ili nemačkog jezika.

Usaglašavam se sa prijateljem sa početka teksta. Jezik se ne uči, jezik se usvaja , bilo to kroz video-igrice ili Netflix, a nikako ,,bubanjem" tabela i reči.

Berlitz predavač predstavlja nove reči i gramatiku kroz kontekst, baš kako bi ih učenik čuo kad bi pričao sa maternjim govornikom, samo prilagođene učenikovim potrebama i usmerene ka aktivnom usvajanju i korišćenju jezika. Zato je to upravo ono što je pripadniku Generacije Z potrebno. Neophodno mu je da svoje pasivno znanje iskoristi, pronađe put do pravih reči i i da ispuni veliku ljudsku potrebu - da se izrazi.



Dijana Blagojević 

Predavač engleskog jezika za decu i mlade u Berlitz-u

Urednik: Berlitz

Koristimo internet kolačiće (cookies) i poštujemo Vašu privatnost kako bi imali optimalno iskustvo na našoj web strani.
Pogledajte Politiku privatnosti za više detalja.

Proveri svoj nivo znanja besplatno | Berlitz

Proveri svoj nivo znanja besplatno

viber